Kessel-Lo terug op koers

Luisteren naar Kessel-Lo

Elke deelgemeente heeft zijn eigen karakter. Daarom wil N-VA de identiteit van Kessel-Lo versterken met een deelgemeenteraad die de gemeenteraad adviseert en beschikt over een jaarlijkse burgerbegroting waarover de inwoners van Kessel-Lo kunnen beslissen. We stappen af van de huidige gelote burgerpanels. Kessel-lo krijgt een gemeenschapscentrum met ruimte voor de lokale verenigingen. Park Heuvelhof lijkt ons een geschikte plek. We behouden de Kesselse feesten in het park.

Je kan op ons rekenen voor inspraak vanaf de conceptfase bij de heraanleg van pleinen en straten, bij bouwplannen en circulatieplannen. 

 

Veiligheid eerst!

De wijkagent willen we herwaarderen. Zowel op vlak van overlast als verkeersveiligheid mag er actiever en strenger opgetreden worden. 

Daarnaast steunen we de oprichting van Buurtinformatienetwerken en voeren een nultolerantie tegen drugshandel in. We willen vermijden dat locaties zoals Park Belle-vue en Hal 5 te onveilig worden om kinderen of jongeren te laten opgroeien.

Ook streven we naar een effectiever optreden tegen sluikstorten, door het gebruik van camera's. 

 

De Centrale Werkplaatsen

Laat ons hier een nog mooiere plek van maken en Hal 4 en Hal 9 eindelijk renoveren. Hal 5 is een fijne ontmoetingsplek die een energie-efficiënte renovatie verdient. We willen lokale ambachtelijke initiatieven ondersteunen en een culinaire markthal uitbouwen. De functie van Hal 5 willen we uitbreiden om zo een breder publiek te bereiken.

 

 

 

Bewegen, spelen, meer zwemwater en ontmoetingen voor jong en oud

Je wil zwemmen en sporten? Wij opteren voor een nieuw, groter sportcomplex in Kessel-Lo met daarin een 50 m zwembad en een zwemvijver in het Provinciaal domein.

Naast goede stoepen en voldoende banken, investeren we in fitnessapparatuur, petanquebanen en schaaktafels in parken en op pleinen. In nabijgelegen horeca-zaken kan je spellen huren. 

Om de bereikbaarheid van de Kesselse Bergen te versterken voorzien we een nieuwe stevige houten trap. We zorgen voor een mooi uitzichtpunt.
 

Vlot én veilig verkeer

Elk mobiliteitsplan wordt opgesteld in overleg met de bewoners en experten. We verkiezen gedragenheid en efficiëntie boven ideologie vanuit het stadskantoor. 

De Koning Albertlaan heeft nood aan nieuwe voetpaden en een nieuw wegdek. We behouden waar mogelijk de Japanse kerselaars en voorzien voldoende nieuwe bomen. De knips in de zijstraten worden herbekeken.

Vlakke voetpaden en voldoende rustbanken zijn een prioriteit.

We zetten in op voldoende fietsenstallingen, veilige fietspaden en routes. Veilig verkeer in schoolomgevingen en aankruispunten (Locomotievenpad, Jan Vranckx tracé, ...) is een prioriteit. Kennis van de verkeersregels zorgt voor veiligheid daarom vinden wij verkeersopleiding voor jong en oud belangrijk.

Voldoende toegankelijke bushaltes voor een goede verbinding met het centrum.

Door de verkeerslichten op de steenwegen slim en dynamisch te maken, krijg je een goede doorstroming om filevorming tegen te gaan. Dit is de beste remedie tegen sluipverkeer.

De knips worden herzien. Ze kunnen behouden, verwijderd of verplaatst worden. Dynamische knips tijdens spitsuren zijn ook mogelijk. Het doel is om lusten en lasten zo goed mogelijk te verdelen zodat niemand nadelen ondervindt van het circulatieplan.

Voor de minder drukke doorgangswegen en hun minder bebouwde delen overwegen we een snelheidslimiet van 50 km/u toe te laten, mits de juiste handhaving en infrastructuur (bvb Leming).
 

De Becker Remy plein

We maken het plein aangenamer met verkoelende grote bomen en water. We zoeken een oplossing voor de wateroverlast in de buurt. We zorgen voor integrale toegankelijkheid. Voldoende shop & go plaatsen voor de lokale handel en parkeerplaatsen voor de bewoners zijn heel belangrijk. Dit plein mag met zijn wekelijkse markt het kloppend hart blijven van onze deelgemeente.
 

Kessel-Lo blijft een groene gemeente

We versterken het bestaande groen en steunen de aanleg van geveltuintjes. Deze geveltuintjes mogen de toegankelijkheid van de voetpaden niet hinderen. Het nieuwe groen moet goed onderhouden worden.
 

Aandacht voor onze viervoeters

Wij creëren hondenweiden die afgestemd zijn op diverse honden met informatieborden en speeltoestellen.
 

 

Fractiewerk N-VA vanuit de oppositie:

  1. We kwamen kritisch tussen over het project Wisselspoor en Genadeweg.
  2. We organiseerden luistermomenten rond het circulatieplan.
  3. We slaagden erin onnodige rijbaankussens te laten verwijderen

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is