Leuven-centrum terug op koers

Luisteren naar Leuven-Centrum

Elke Leuvense deelgemeente heeft zijn eigen karakter. Daarom wil N-VA de identiteit van elke deelgemeente versterken met een deelgemeenteraad die de gemeenteraad adviseert en beschikt over een jaarlijkse burgerbegroting. De inwoners van Leuven-Centrum beslissen dan over een deelbegroting voor projecten in het centrum. 

De deelgemeenteraad voor Leuven-Centrum vergadert in het historisch stadhuis of in de Romaanse Poort. Bij elke straat- of wijkaanleg wordt eerst geluisterd naar de wensen van de bewoners.
 

Welkom in een bereikbaar Leuven

We wonen in een fantastische stad, waar iedereen – ook wie een beroep moet doen op de auto – welkom is. N-VA Leuven pleit daarom voor het behoud van voldoende bovengrondse parkeerplaatsen. Door het voorzien van extra shop- en goplaatsen en één uur gratis ondergronds parkeren, geven we Leuven haar gastvrije imago terug en ondersteunen tegelijk onze horeca en handel. Door een betere signalisatie moet er een einde komen aan de ANPR-boetevallen die bezoekers wegjagen. Het circulatieplan en de knips willen we samen met de bewoners herevalueren. De Vismarkt willen we heraanleggen met behoud van shop&go parkeerplaatsen zodat de Bruulparking niet nodig is.

Als extra toeristische troeven voor Leuven pleiten we voor een bierbelevingscentrum en het permanent openstellen van de  universitaire collecties.

 


 

Een podiumkunstenzaal met fuifzaal en congrescentrum aan het station

Als centrumstad heeft Leuven nood aan een grote podiumkunstenzaal, zonder twijfel. Maar het huidige project bestaat vooral uit gemiste kansen: de capaciteit is te laag, het prijskaartje swingt de pan uit en loopt alleen maar op (nu al 100 miljoen!) en de locatie is niet opportuun. Deze zaal zal immers heel wat verkeer naar het centrum trekken, zonder dat er bijkomende parkeergelegenheid in de buurt voorzien wordt. Ook zwaar verkeer voor de opbouw van podia zal door het centrum moeten passeren. We blijven het idee genegen, maar op een goed bereikbare locatie aan de stadsrand: de Stelplaats van de Lijn vlakbij het station. Daar kan de capaciteit omhoog en is er ook plaats voor congressen en een ondergrondse fuifzaal.

 

Politiepermanentie in het centrum

N-VA Leuven pleit al geruime tijd voor het behoud van een laagdrempelig politiecommissariaat met een 24/7 permanentie in het centrum. Deze oefent immers een belangrijke signaalfunctie uit naar de burger: de politie is er om te helpen, dag en nacht. Het nieuwe politiecommissariaat dat aan het station wordt gebouwd, is een goede zaak om de stationsbuurt veiliger te maken. Het is echter onbegrijpelijk dat dit enkel open zal zijn tijdens de kantooruren. Ook hier willen we een permanentie, die snel kan ingrijpen bij problemen en een laagdrempelig contact met burgers in nood bevordert.


Respect voor ons iconisch stadhuis

We koesteren het mooiste stadhuis ter wereld. Het is doodjammer dat het uit het stadslogo verdween. Voor ons blijft Leuven ‘Eeuwenoud en springlevend’. Het is goed dat het stadhuis wordt gerenoveerd en toegankelijk gemaakt. We betreuren echter het gebrek aan visie over de invulling van het gebouw en blijven daarom pleiten om deze locatie te benutten als museum van de stad. De veelbesproken bovenbouw boven het politiekantoor is peperduur. We vragen een alternatieve oplossing, die ook meer rekening houdt met de integriteit van ons culturele erfgoed.
 

Veilige mobiliteit voor elke weggebruiker

In ons bruisend Leuven is er vanzelfsprekend heel wat beweging. Maar doordat verkeersstromen te weinig gescheiden worden, leidt dit tot gevaarlijke situaties. Voetgangers, fietsers, auto’s, bussen en taxi’s rijden kriskras door elkaar, vaak zonder veel hoffelijkheid of respect voor de verkeersregels. N-VA Leuven wil daarom orde in de chaos: vlakke voetpaden, voldoende banken, afgebakende fiets- en wandelroutes met veilige oversteekplaatsen en een nieuw buscirculatieplan. We ijveren voor een fijnmazig deelfietsensysteem. Zeker de verkeersveiligheid van het Martelarenplein en de stationsbuurt verdienen meer aandacht.
 

Een leefbare stad

Ook in Leuven-Centrum moet het aangenaam wonen zijn. We pakken daarom de overlast (lawaai, vuilnis, ongedierte) aan en zorgen voor een gezonder evenwicht tussen studenten en vaste bewoners. We beperken de bouw van nieuwe luxestudentenkoten. We strijden tegen huisjesmelkerij en leegstand. We objectiveren en versnellen bouw- en renovatievergunningen ook in lokale erfgoedpanden. We zorgen voor voldoende  (waterdoorlaatbare) bewonersparkeerplaatsen zodat de bewoners hun auto in hun buurt kunnen parkeren. In het centrum komen er meer verkoelende grote bomen, die schaduw kunnen brengen op pleinen die nu soms dorre vlaktes zijn, zoals het Sluispark en het Hooverplein. In plaats van twee kleine uitlaatstrookjes komt er een hondenweide binnen de ring. In het Vestenproject kan zeker een hondenweide worden voorzien. We onderzoeken of het waterbassin op de Philipssite als hondenspeelvijver kan ingezet worden.

 

 

 

Inspanningen N-VA

  1. Het werfcharter dat werfverkeer vermijdt in de schoolspits werd goedgekeurd
  2. Onder druk van de buurt en N-VA komt er geen Leuven-Bad
  3. We verloren de strijd voor het behoud van de Verpleegstersschool maar konden het auditorium Maisin redden
  4.  We blijven ijveren voor de bomen op de Vesten

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is