U bent hier
Masterplan Centrale Werkplaatsen roept grote vragen op bij N-VA en GeCoRo.

N-VA Leuven nam de tijd om het dossier van de Centrale Werkplaatsen grondig door te nemen. Het
zegebulletin van de Stad is toch wat ongepast. Het Masterplan blijft grote vragen oproepen bij N-VA
maar ook bij de GeCoRo.
Raadslid Debby Appermans: “De Stad vergeet mee te delen dat dit Masterplan er kwam na het fiasco
van het Wisselspoor. Ondanks ronkende verklaringen van schepencollege en een voormalige
bouwmeester, werd dit megalomaan woonproject door de Provincie afgeschoten, mede op basis van
terecht protest van de buurt. N-VA Leuven steunde overigens dit protest. Het nieuwe Parkgebouw, dat
overigens beter een andere naam krijgt, werd beperkt tot 8 in plaats van 15 bouwlagen en is bestemd
voor betaalbaar wonen. Toch bijzonder, dat protest uit de buurt en een nieuw masterplan nodig
waren, om het gezond verstand te laten terugkeren.”
Debby Appermans vervolgt: “Het is ook goed dat er eindelijk, na zovele loze beloften werk, wordt
gemaakt van de renovatie van Hal9. De oplossing van een “doos in een doos” voor het nieuwe
jeugdcentrum spaart veel isolatie- en energiekosten uit. Mogelijke geluidsoverlast van de overdekte
speelruimte, is wel een aandachtspunt. Waarom mijn voorstellen in de Gemeenteraad om de
geluidsoverlast van Hal5 nu al aan te pakken, niet werden gevolgd hoewel dit een overduidelijk
aandachtspunt is in dit Masterplan, is dan weer niet te snappen.”
Fractieleider Zeger Debyser: “Ondanks dit nieuwe Masterplan, blijven er grote vragen naar de
toekomstige invulling van Hal4 en Hal5. Na al die jaren heeft de stad daar blijkbaar nog geen oplossing
voor en gaat men over naar een marktconsultatie. Bovendien kiest men voor een nieuwbouw voor het
conservatorium in een Hal3. Had men dit niet zoals het jeugdcentrum kunnen onderbrengen in Hal4?
En heeft men eigenlijk een vergelijkende kostenanalyse gemaakt tussen de verschillende voorstellen?
Dan zouden we die graag krijgen.”
N-VA bestuurslid Alfons Roebben, klaagt dan weer de inconsequente houding van de stad aan qua
duurzaamheid. “Voor een stad die prat gaat op haar Europees klimaatcontract, vinden we geen
tijdskader voor de energetische renovatie van Hal5. En waarom moeten Hal3 en het Parkgebouw per
se gebouwd worden in de onbebouwde groene zones? Blijkbaar is het Treinpark zelfs een hoog risico
overstromingsgebied bij regenweer! Kan men niet op het verharde en foeilelijke Blauwputplein
bouwen en de groene ruimte behouden en er bomen planten? Voor een stad, gekenmerkt door een
zeker onthardingsfundamentalisme, toch een weinig consequente houding.”
Alfons Roebben vindt steun bij de GeCoRo dat in mei 2025 een vernietigend advies schreef over dit
ontwerp Masterplan. We citeren: “Met verwondering stellen we vast dat er, zonder enige motivering,
afgestapt wordt van het scenario dat het best scoorde in de grondig onderbouwde en verdedigbare
scenario-analyse.” Een tweede citaat: “Deze voorzet van Masterplan, kan ons niet bekoren. Het plan
is opgemaakt vanuit een defensieve reflex, het gaat veel vraagstukken uit de weg en er ontbreekt een
samenhangend wervend beeld.”
N-VA Leuven leidt hier uit af dat het Masterplan onvoldragen is en nog grondig moet worden
bijgestuurd: “We stellen voor dat dit voorontwerp nu reeds wordt besproken in commissie zodat ook
de raadsleden hun input kunnen geven.”