N-VA bezorgd over mobiliteitsafwikkeling Centrale Werkplaatsen

Op 8 augustus 2025

De Stad Leuven wil in het kader van de heraanleg van de N2 Diestse Steenweg met een vrije 
busbaan ALLE parkeerplaatsen aan weerzijden van de steenweg tot aan Park Heuvelhof 
verwijderen. 106 parkeerplaatsen worden gecreëerd in de huidige fietsenparking onder het 
Blauwputplein. Die bestaande parking wordt ook uitgebreid voor nieuwe functies op de 
Centrale Werkplaatsen. In totaal komen er dus 236 parkeerplaatsen in een nieuwe 
rotatieparking. N-VA Leuven is bezorgd over de mobiliteitsafwikkeling voor de buurt.
N-VA Leuven vindt het niet meer dan normaal dat alle parkeerplaatsen worden 
gecompenseerd zowel voor de bewoners als voor de handelaars op de Steenweg. Er blijven 
echter grote bezorgdheden in de buurt, gedeeld door N-VA. De impact van deze ingreep mag 
niet onderschat worden!


Raadslid Debby Appermans die in de buurt woont: “Problematisch is de ontsluiting van die 
nieuwe parking via de Werkhuizenstraat. Volgens de eerste berekeningen zou de drukte 
tijdens ochtend- en avondspits quasi verdubbelen (van 187 naar 365 per uur). Niets belet 
overigens dat dit verkeer door de wijk zal sluipen, door straten die reeds de pineut zijn van 
het circulatieplan. Misschien is een (gedeeltelijke) ontsluiting via de Steenweg dan toch te 
verkiezen? Ook voor de handelaars zou dit een meer logische optie kunnen zijn.”


Fractieleider Zeger Debyser: “Deze ingreep heeft een enorme impact op het parkeren in de 
buurt. Voor meerdere bewoners is het niet evident als een grote afstand tussen parkeerplaats 
en woning zal moeten worden afgelegd, bijvoorbeeld bij boodschappen. Voor handelaars en 
bewoners stelt zich bovendien de vraag naar betaalbaarheid. Wij ijveren er alvast voor dat de 
bewoners van de Steenweg hun bewonerskaart (60 euro per jaar) mogen gebruiken om in de 
rotatieparking te staan. Voor de handelaars moeten er Shop&Go plaatsen komen voor 
kortparkeren zo dicht mogelijk bij de handelszaken.”


Raadsleden Appermans en Debyser: “We begrijpen dat de Stad het mobiliteitsvraagstuk nog 
onderwerpt aan een Mober (mobiliteitsstudie). We vragen dat de terechte bezorgdheden van 
de buurt over de verkeersafwikkeling en het parkeerregime worden meegenomen, dat de 
buurt inspraak krijgt in het traject en dat in de eerstvolgende commissie hierover kan worden 
gedebatteerd door de raadsleden.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is