N-VA Leuven vraagt uitwerking parkeerbeleid voor studenten die met de wagen komen

Op 20 september 2025, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Bij de start van het academiejaar vraagt N-VA dat de stad Leuven samen met de kennisinstellingen een parkeerbeleid uitwerkt voor studenten die met de wagen komen.

N-VA Leuven verwelkomt bij de start van het academiejaar alle studenten in onze gastvrije studentenstad. De studenten brengen leven in onze stad en zijn goed voor onze stedelijke economie. Maar samenleven met zoveel studenten brengt wel een aantal kopzorgen mee.

Fractieleider Zeger Debyser: “Vandaag willen we het debat openen over het studentenparkeren. Nogal wat pendelstudenten en kotstudenten komen met de wagen naar Leuven. Zij worden op dit moment aan hun lot overgelaten.”

Op basis van een bevraging van de KU Leuven in 2022 blijken 1074 pendelstudenten dagelijks met de wagen naar Leuven te komen. De hoge kotprijzen zijn hier mede oorzaak van. Ook bij de kotstudenten met wekelijkse verplaatsingen wordt het aantal wagens op 1000 geschat. In totaal zou het dan minimum over 2000 parkeerplaatsen gaan op het openbaar domein.

Doordat wagens in het stadscentrum en ook op terreinen van de kennisinstellingen worden geweerd komen ze terecht op het openbaar domein in de woonwijken waar ze concurreren met het bewonersparkeren. Na klachten in woonbuurten worden dan blauwe zones ingevoerd, waarbij de Leuvenaars de kosten voor de bewonerskaarten (60 euro voor de eerste en maar liefst 300 euro voor de tweede wagen) dragen en de studenten weer wat verder in de wijk parkeren. Op publieke parkings met langdurig parkeren (vb de Bodartparking), wordt de schijf regelmatig bijgesteld. Die staan dan ook heel de week vol.

Raadslid Karen van Herck: “Wij stellen voor dat stad en kennisinstellingen werken aan een parkeerbeleid voor studenten, waarbij de wagens worden geparkeerd in rand- en liever nog voorstadsparkings, die fungeren als mobipunt voor bus of deelfiets. Zo vindt de student makkelijk een parkeerplaats zonder zoekverkeer en zonder hinder voor de Leuvenaars. De kosten worden best samen gedragen door stad en kennisinstellingen.”

“In de stedelijke randparking Vaartkom met een 40% bezettingsgraad is er nu al zeker plaats. Hier zou een studentenabonnement kunnen. Maar hopelijk komen er ook echte voorstadsparkings met mobipunten op de Diestse Steenweg en aan het industrieterrein in Haasrode”, vervolgt Zeger Debyser.

Van Herck en Debyser: “Het argument dat een parkeerabonnement auto’s zou aanzuigen, gaat voorbij aan de hierboven geschetste realiteit. Bovendien heeft het stimuleren van duurzaam parkeren in rand-en voorstadsparkings en het gebruik van bus en deelfiets om zich in het centrum te verplaatsen een educatief karakter. We willen het debat hierover maandag op de gemeenteraad alvast openen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is