N-VA wil meer inzetten op het handelsbeleid "Bereikbaarheid cruciaal voor bloeiende handel in Leuven"

Op 19 augustus 2024, over deze onderwerpen: Economie, Verkiezingen, Verkiezingen 2024

Als tweede verkiezingsthema brengt N-VA Leuven Handel en Economie in de aandacht.
Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “Wie regelmatig in het centrum van Leuven rondloopt kan er moeilijk naast kijken: op 10 jaar tijd is het aantal winkels in Leuven met meer dan 200 verminderd. Het toenemend aantal nachtwinkels en telefoonwinkels en de leegstand in onze belangrijkste winkelstraten bedreigt het imago van onze handelsstad. Leuven heeft sterke troeven in huis voor ondernemen en innovatie dankzij onze kennisinstellingen, maar speelt die onvoldoende uit als centrumstad in een innovatie-regio.”

Kandidaat gemeenteraad Daniela El Kadi: “N-VA draagt het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen wie wil ondernemen en bieden het lokaal ondernemerschap maximale kansen, van de kruidenier om de hoek tot de grote onderneming op een bedrijventerrein. Wij willen een ondernemersvriendelijke stad met een vereenvoudigd vergunningenbeleid en voldoende locaties voor starters in de buurt van kenniscentra. De stad moet haar rol als centrumstad terug opnemen. Een aantal economische en sociale uitdagingen (ruimte om te ondernemen, wonen...) vergen een regionale aanpak. In ruil moeten alle bezoekers in Leuven zich welkom voelen.”

Raadslid Karen Van Herck: “We maken van Leuven opnieuw een aantrekkelijke en bereikbare winkelstad met een divers, evenwichtig en kwaliteitsvol aanbod aan handel, horeca en diensten. De stad heeft de perceptie van onbereikbare stad aangewakkerd door recordopbrengsten voor ANPR-GAS boetes (100.000 boetes in 2023), circulatieplannen die de leesbaarheid bemoeilijken en een anti-auto beleid. Wij kiezen voor een bereikbare stad zonder boetevallen, met 1 uur gratis parkeren ondergronds, meer shop&go plaatsen en voorstadsparkings met pendelbusjes. Via een nieuw buscirculatieplan zorgen we voor minder doorgaand busverkeer in de Bond. Een Bond-shuttle willen we onderzoeken. We pleiten voor propere en aangename winkelstraten en een veilige stationsbuurt, de toegangspoort naar onze stad.”

Lid van het bijzonder Comité Katia Warny: “Toerisme in Leuven willen we verder uitbouwen via onze sterkste troeven, slimste stad en bierstad. Wij willen een bierbelevingscentrum uitbouwen in Leuven om zo onze rijke biergeschiedenis tot leven te brengen. We zetten verder in op de uitbouw van ons Nationaal Park Brabantse Wouden. We willen het fiets- natuur- en cultuurtoerisme nog versterken. Tenslotte spelen we de snelle en frequente verbinding met de luchthaven van Zaventem uit als troef in de internationale promotie van zakentoerisme. Ons voorstel van een nieuwe podiumkunstenzaal mét grote congresruimte op de voormalige stelplaats van De Lijn voorziet hiervoor de nodige extra infrastructuur.”

Zeger Debyser: “Naar de Leuvense handelaars wordt te weinig geluisterd. Er zal een actieve positieve campagne nodig zijn aan het begin van de nieuwe bestuursperiode om de bezoeker terug welkom te heten in de stad. De stad moet haar rol als centrumstad terug opnemen. Een centrumstad mag zich niet afsluiten van het hinterland want handel en economie zijn de motor van de stad.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?