Sterke stijging in winkeldiefstallen in de eerste 6 maanden van 2024

Op 15 september 2024, over deze onderwerpen: Veiligheid, Verkiezingen, Verkiezingen 2024, Welzijn

N-VA pleit voor kordate aanpak van ’overlevingscriminaliteit’

Fractieleider en Lijsttrekker Zeger Debyser vroeg de cijfers op van de winkeldiefstallen in Leuven. Eerder bracht N-VA Leuven reeds aan het licht dat de winkeldiefstallen in 2023 stegen met 30% en de zakkenrollerij met 26%. Verontrustend is het aantal gemelde winkeldiefstallen. Dat steeg in de eerste 6 maanden van dit jaar nog verder met 39% tot liefst 418 incidenten. Eens te meer blijkt dat criminaliteit in Leuven een prangend probleem blijft.

Zeger Debyser: “Eerder gaf de Leuvense politie toe dat er een verschuiving optreedt van criminaliteit naar ‘overlevingscriminaliteit’, mensen die via diefstal in hun levensonderhoud voorzien. De nieuwe cijfers laten zien dat de stad Leuven dit niet onder controle krijgt. Op de vooravond van het ondernemersdebat roep ik op om daar meer werk van te maken.”

Raadslid Karen Van Herck en kandidaat Daniela El-Kadi maken van de gelegenheid gebruik om de andere N-VA voorstellen voor een bruisende economie te herhalen.

Karen Van Herck: “Wij kiezen voor een bereikbare stad zonder ANPR boetevallen, met goedkoper parkeren, meer shop&go plaatsen en voorstadsparkings met pendelbusjes. Ook Parking Vaartkom dient beter bereikbaar te zijn via de Burchtstraat. Met een nieuw buscirculatieplan zorgen we voor minder doorgaand busverkeer in de Bond. Een Bond-shuttle willen we onderzoeken. We zetten in op propere en aangename winkelstraten en een veilige stationsbuurt, de toegangspoort naar onze stad.”

Daniela El-Kadi: “Wij willen bovenal een ondernemersvriendelijke stad zijn met een vereenvoudigd vergunningenbeleid en voldoende locaties voor starters in de buurt van kenniscentra. Leuven heeft sterke troeven in huis voor ondernemen en innovatie dankzij onze kennisinstellingen, maar speelt die onvoldoende uit als centrumstad in een innovatie-regio. De stad moet haar rol als centrumstad terug opnemen. Een aantal economische en sociale uitdagingen (ruimte om te ondernemen, wonen...) vergen een regionale aanpak. In ruil moeten alle bezoekers in Leuven zich welkom voelen.”

Zeger Debyser vat samen: “Naar de Leuvense handelaars wordt te weinig geluisterd. Er zal een actieve positieve campagne nodig zijn aan het begin van de nieuwe bestuursperiode om de bezoeker terug welkom te heten in de stad. De stad moet haar rol als centrumstad terug opnemen. Een centrumstad mag zich niet afsluiten van de omliggende regio want handel en economie zijn de motor van de stad.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491 22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be
  • Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen Daniela El-Kadi (plaats 5): 0471 44 22 38 - daniela.elkadi [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Karen Van Herck (plaats 8): 0497 77 63 38 - karen.vanherck [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?