N-VA wil samen met de Leuvenaars besturen

Op 12 augustus 2024, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Verkiezingen, Verkiezingen 2024
N-VA Leuven - Ronde op de vesten

N-VA Leuven start haar campagne met als eerste thema Inspraak en participatie. Dit thema is een oud zeer in Leuven. Wij hebben mondige en opgeleide burgers die terecht hun zegje willen hebben over het beleid van hun stad, en niet enkel om de 6 jaar. De hoge verwachtingen voor een ommekeer deze bestuursperiode werden niet ingelost. Tijdens de grote-maak-het-mee show, werden enkel ideeën geselecteerd door het college.   De dekolonisatie-oefening censureerde zelfs dissidente stemmen. De Milieuadviesraad werd afgeschaft wegens te kritisch. Beeldverslagen van commissies worden stante pede verwijderd.

Deze vrees voor inspraak staat in schril met een hoera-communicatie van het bestuur die via allerlei, dure papieren blaadjes in elke brievenbus wordt gedeponeerd.

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “We moeten lessen trekken uit wat verkeerd liep. De burgerloting voor Leuven Bad en Vorm3010 liepen op een sisser uit. Het circulatieplan in Kessel-lo en de talrijke onthardingsprojecten zoals in de Quarrélaan, de Spaanse Kroon en het Rietensplein gaven aanleiding tot polarisatie in plaats van verbinding. Bij de heraanleg van straten zoals de Ierse Predikherenstraat, de Pakenwijk en de Kaboutermansstraat, leeft het aanvoelen dat ideologie van schepenen en administratie worden doorgeduwd, vaak tegen de meerderheid van de bewoners in.”

Kandidaat gemeenteraad Alfons Roebben: “Zelf pleiten we voor een grotere identiteit voor de deelgemeenten. In elke deelgemeente willen we een deelgemeenteraad die vergadert in een deelgemeentehuis. Burgers kunnen zich engageren voor deze raad. De deelgemeenteraad geeft een bindend advies voor lokale plannen onder meer over ontharding en mobiliteit. We koppelen dit aan een deelbegroting waarmee plannen met een lokaal draagvlak worden uitgevoerd.”

Raadslid Debby Appermans: “Bovendien vragen we dat elke heraanleg van een straat of plein en elk stedelijk ontwikkelingsproject start met een bevraging bij de bewoners naar hun behoeften qua mobiliteit, parkeren, groenaanleg, verkeersveiligheid, veiligheid…en dat de concrete noden van de buurt het project sturen in plaats van ideologische doelstellingen.”

Zeger Debyser: “Een stadsbestuur moet besturen ten dienste van haar inwoners, het algemeen belang verdedigen en een focus leggen op kerntaken. Daarom is het essentieel te luisteren en te blijven luisteren naar de Leuvenaars.

Hoe waardevol vond je dit artikel?