Kennis- en cultuurstad - N-VA Leuven

Kennis- en cultuurstad met wereldfaam

Kennis- en cultuurstad - N-VA Leuven

Met een hoge concentratie van onderwijsinstellingen en door kennis gedreven ondernemingen bevindt Leuven zich in een unieke positie met wereldfaam.

In de praktijk zijn Leuven als centrumstad en Leuven als universiteitsstad echter vaak twee afzonderlijke entiteiten  die toevallig hetzelfde grondgebied delen, maar met een beperkte band en samenwerking.

Visie N-VA

De hoge concentratie van onderwijs- en kennisinstellingen vormt een bijzondere troef van Leuven. N-VA Leuven wil deze troef de komende jaren sterker uitspelen, waardoor de stad en de onderwijsen kennisinstellingen elkaar verder kunnen versterken.

Cultuur brengt mensen samen en draagt bij tot hun verbondenheid. N-VA vindt dat Leuven haar cultuuraanbod verder moet verbreden ook voor het publiek in de deelgemeenten, de lokale verenigingen en de doorsnee Leuvenaar.

Het internationale karakter van Leuven mag geen afbraak doen aan onze eigen identiteit. We mogen die trots uitdragen. We mogen meer op onze strepen staan wat het Nederlandstalig karakter van onze stad betreft en onze Vlaamse en Leuvense tradities koesteren.

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’

Basis- en secundair onderwijs van hoge kwaliteit

• N-VA vraagt meer aandacht voor het Nederlands in het onderwijs. Leerkrachten moeten kunnen focussen op hun kerntaak van lesgeven. Volgens N-VA kan de stad hiervoor een faciliterende en ontzorgende rol opnemen, o.m. door in te zetten op sport en cultuur, het gebruik van het Nederlands door de ouders te stimuleren, het proces van de inschrijvingen in goede banen te leiden en te voorzien in een ketenaanpak voor jongeren die kampen met problemen.
  • Eenheidsworst is niet wenselijk voor het Leuvense secundair onderwijs. N-VA is gekant tegen een brede eerste graad in het secundair onderwijs waarbij scholieren moeten ’proeven’ van verschillende vakken, ook al is dit ver van hun leefwereld en capaciteiten en krijgt excellentie hierbij weinig plaats. Ook de domeinscholen waar leerlingen die sterk zijn in wetenschappen, gescheiden worden van scholieren die sterk zijn in techniek, zorg, kunst, humane wetenschappen of talen is volgens N-VA geen goede insteek.
  • N-VA kiest maximaal voor het concept van de ‘brede school’ waarbij op onderwijssites ook in andere functies wordt voorzien zoals kinderopvang, sport en cultuur, enz.

De slimste stad van Vlaanderen

• Als slimste stad van Vlaanderen kan Leuven als proeftuin dienen voor het testen van nieuwe technologie van onze kennisinstellingen vooraleer ze op de markt komt.
  • De viering van 600 jaar universiteit kan in 2025 het scharniermoment zijn om stad en universiteit nog beter te laten samenwerken. Zo heeft N-VA Leuven voorgesteld om de universitaire collecties permanent te ontsluiten voor Leuvenaars én toeristen.
  • N-VA Leuven pleit ook voor een versterkte samenwerking tussen bedrijven en kmo’s enerzijds en secundaire en hogere onderwijsinstellingen anderzijds. Dit kan door het aanbieden van stageplaatsen door bedrijven of door de organisatie van bedrijfsbezoeken voor scholieren en studenten.

Een toekomst voor ons erfgoed

• De samenwerking met erfgoedverenigingen wordt versterkt op basis van co-beheer.
  • Samen met de Leuvense erfgoedverenigingen stellen we ons vragen bij het ontwerp, de invulling en hoge kostprijs van de renovatie van het stadhuis. Het stadhuis moet voor N-VA het hart blijven van de lokale democratie en de plaats waar de geschiedenis van de stad wordt uitgelegd.
  • Via een herziening van de stedelijke erfgoedverordening voorzien we financiële stimuli voor lokaal belangrijk erfgoed dat niet in aanmerking komt voor Vlaamse subsidies of andere financiële steun, zoals bv. waardevolle interieurs of waardevolle bomen.
  • Lokale tradities, gebruiken en volkssporten zijn de moeite waard om in stand te houden en tegelijkertijd te laten evolueren, zoals bv. de Mannen van het jaar, het Leuvens dialect en de reuzencultuur.

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid dicht bij de mensen

Het sociaal-cultureel verenigingsleven verdient betere ondersteuning op vlak van infrastructuur, logistiek, promotie van activiteiten, ...

In de volgende legislatuur komen o.m. volgende stadsbrede projecten op de agenda:

• Met de universiteit als trekker: herdenking van 600 jaar universiteit in 2025;
  • In 2025 vieren we 900 jaar Abdij van Vlierbeek;
  • In 2028 herdenken we 60 jaar Leuven Vlaams;
  • Met Parcum als trekker: 900 jaar Abdij van Park in 2029.

De dienstverlening van de bibliotheek wordt verder geoptimaliseerd als ontmoetingsplaats om te studeren, lezen, debatteren, cursussen te volgen, tentoonstellingen te bezichtigen, … Waar nodig worden de openingsuren uitgebreid.

• We bevorderen de leescultuur ook buiten de bibliotheken met de boekenweek ‘Druk in Leuven’ en een zondagse boekenmarkt in het centrum. We leggen nadruk op het Nederlands en leesplezier.
  • Er is een evaluatie nodig van de programmatie door 30CC, het aanbod voor senioren en het ticketing/boekingssysteem. De programmatie wordt door velen als te elitair beschouwd.
  • We benadrukken het belang van de Vlaamse amateurkunsten en volkstradities. Onze fanfares, harmonieën, koren, dansgroepen, amateurtoneel, … staan al vele decennia in het hart van de cultuurbeleving van vele burgers.
  • N-VA vraagt een gemeenschapscentrum in elke deelgemeente, voldoende ruimte voor verenigingen en een beter reserveringssysteem.

Deze gemeenschapscentra kunnen bv. in een herbestemd kerkgebouw of deelgemeentehuis, waar verenigingen goedkoop vergaderruimtes en polyvalente ontmoetings-, en repetitieruimtes kunnen gebruiken:

• Centrum: Romaanse poort
  • Kessel-lo: Heuvelhof of Oud Koetshuis
  • Heverlee: locatie oud gemeentehuis
  • Wilsele Dorp: Sportschuur of Abdij Keizersberg mits goede ontsluiting
  • Wijgmaal: voormalige jongensschool
  • Wilsele-Putkapel: Gemeenschapscentrum Bosstraat

N-VA steunt de bouw van een nieuwe Podiumkunstenzaal, inclusief een ondergrondse fuifzaal en een congrescentrum, en blijft als locatie voor de oude stelplaats van De Lijn kiezen:

• Volgens het huidige stadsbestuur heeft Leuven nood aan een nieuwe podiumkunstenzaal voor hedendaagse en grootschalige producties. Er ontbreekt echter nog steeds een businessplan dat de nood aantoont voor de voorgestelde capaciteit (1.000 en 400 bezoekers) en dat de financiering voor bouw en exploitatie via publieke of publiek-private samenwerking voldoende onderbouwt.
  • Ook experten stellen vragen over de (financiële en programmatorische) haalbaarheid van het huidige project op de Hertogensite. Een podiumkunstenzaal in de smalle, historische Brusselsestraat zou de autoluwe doelstellingen voor Leuven ook teniet doen.
  • De oude stelplaats van De Lijn, vlakbij het station, leent zich daar volgens N-VA veel beter toe, wegens beter bereikbaar, meer parkeergelegenheid, geen overlast voor de buurt en geen verkeersinfarct. Dit was ook de plek die werd voorgesteld door de Cultuurraad.
  • Tegelijk kunnen we voor de Leuvense jeugd ondergronds de gedroomde fuifzaal bouwen met een totale oppervlakte tussen de 6.000 en 10.000 m². Op die plek kunnen ook grote congressen worden georganiseerd wat kan bijdragen tot een beter exploitatieplan.
  • Aangezien voor een podiumkunstenzaal ook financiering vanuit Vlaanderen vereist is, lijkt het ons billijk vooraf een externe evaluatie te vragen van het businessplan. Deze externe evaluatie kan uitsluitsel geven over de meest geschikte locatie.
  • Indien na rijp beraad wordt geopteerd om zoals voorgesteld door N-VA op de stelplaats van de Lijn een kunsten- en congrescentrum mét fuifzaal te bouwen, wordt de Brusselsestraat opnieuw een levendige winkelstraat, met winkels aan weerskanten van de straat, en op de plek van het oude ziekenhuis een nieuwe publieke functie. We denken bijvoorbeeld aan een nieuw conservatorium. Het park kan dan meteen fungeren voor openluchtconcerten zoals in buitenlandse hoofdsteden. Dit alles zal de benedenstad doen heropleven.

Leuven in de wereld

Als vierde grootste centrumstad mag Leuven meer ambitie tonen. Voor N-VA betekent de rol opnemen van provinciehoofdstad, centrumstad en trekker van de regio en wereldstad:

• Een goede relatie en overleg met andere overheden met het oog op samenwerking, kennisdeling, realisatie van projecten en standpuntbepaling tegenover Vlaamse, Belgisch en Europese initiatieven.
  • De trekker zijn van de samenwerking tussen alle gemeenten en steden in de regio om de uitdagingen op regionaal niveau aan te pakken, zoals bv. de verkeersinfarcten op de E40, de E314 en de gewestwegen, het openbaar vervoer in de vervoersregio, het Nationaal Park, ...
  • Ambitie tonen als slimste stad in Vlaanderen en actief op zoek gaan naar internationale samenwerking en evenementen. In dit verband steunen we de kandidatuur van Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030, onder voorwaarde van financiële transparantie en haalbaarheid en brede participatie door alle Leuvenaars.
  • Een blijvende herdenking organiseren aan de gedeeltelijke verwoesting in de Eerste Wereldoorlog die Leuven levend houdt als vredesstad.

Nieuws over dit onderwerp