Programma 2024

Participatie

Participatie - Programma N-VA Leuven 2024


Wat kan beter in Leuven?

Slechts 39% van de Leuvenaars vindt dat het bestuur hen voldoende raadpleegt en de tevredenheid is met 5% gedaald in de periode 2020-2023. Het Leuvense stadsbestuur kent geen traditie van inspraak van de bevolking.
 

Visie N-VA

We geven de Leuvenaars opnieuw een plek aan de tafel in het stadhuis door naar hen te luisteren en ondersteunen in plaats van te betuttelen en te beknotten. Wij willen de stad samen mét de Leuvenaars besturen en van participatie een speerpunt maken in onze nieuwe aanpak.
 

Voorstellen N-VA-Programma 'Leuven terug op koers'

  • We herstellen de gemeentehuizen in de deelgemeenten en richten 5 deelgemeenteraden op.
  • De 5 deelgemeenteraden krijgen adviesbevoegdheid en organiseren een jaarlijkse burgerbegroting, waarbij burgers in totaal 2 miljoen euro of minimaal 1% van de begroting zelf kunnen vastleggen.
  • De werking van de adviesraden is transparant.
  • Elke heraanleg van straten en pleinen start met inspraak van de buurt. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor stadsontwikkelingsprojecten.
  • We lanceren ‘Leuven Luistert Op Toer’. Elke wijk krijgt deze bestuursperiode één keer een bevraging. Die dient als agenda voor de wijk-vergadering met wijkagent, buurtwerkers, burgemeester en schepenen in samenspraak met de deelgemeenteraad.
  • We voorzien een Leuven Luistert App waar de Leuvenaars rechtstreeks kunnen communiceren met hun stadsbestuur.
  • We promoten de digitale communicatie met de burger en verminderen de papierberg.

 

Gezonde stadsfinanciën

Gezonde financien - Programma N-VA Leuven 2024
 
 
 
 
 
 
 
 

Wat kan beter in Leuven?

Leuven leeft op een berg schulden. De financiële schuld per inwoner steeg in Leuven van € 1.062 in 2020 naar € 1.638 in 2023, ruim boven het Vlaams gemiddelde. Het huidige stadsbestuur beheert het geld van de Leuvenaars niet als een goede huisvader. Integendeel, de huidige bestuursploeg is spilziek en maakt geen moedige keuzes. De Leuvenaar betaalt dit cash, nu via de gestegen belastingen en in de toekomst via de sterk gestegen schuld. 
 

Visie N-VA

N-VA Leuven staat voor een gezond financieel beleid, waarbij zorgzaam met het geld van de Leuvenaar wordt omgesprongen en dus geen schulden naar toekomstige generaties worden doorgeschoven. We houden de vinger op de knip. 
 

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’


1. Er zal een grondige budgettaire oefening plaatsvinden met focus op het inperken van de exploitatie-uitgaven die de laatste jaren geëxplodeerd zijn. Leuven moet de doelmatigheid van haar uitgaven beter controleren en opvolgen. Daarbij springen vooral de sterk gestegen personeelsuitgaven en kosten voor diensten en goederen in het oog. 

2. De spectaculaire stijging van het aantal personeelsleden moet worden gestopt. Wij pleiten dan ook voor een wervingsstop, waarbij er geen nieuwe VTE meer bijkomen, tenzij er andere verdwijnen.

3. We verlagen de belastingen voor de Leuvenaars.
- We draaien de belastingverhoging op wonen (+10% onroerende voorheffing (OV)) terug, op zijn minst voor mensen om wie het over de enige en eigen woning gaat.
- We betalen het gemeentelijk deel van de opcentiemen terug voor jonge kopers gedurende 3 jaar. De inname van openbaar domein en het plaatsen van containers voor energiebesparende renovatiewerken wordt gratis gedurende de eerste week.

- We verlagen de prijs voor de bewonerskaarten tot € 10 voor het eerste voertuig en € 100 voor het tweede voertuig.
- We bieden 1 uur gratis ondergronds parkeren in centrumparkings aan.

4. Het investeringstempo moet realistischer en selectiever, waarbij mogelijke investeringen steeds worden getoetst aan de prioriteiten en noden binnen het beleid. Het investeringstempo moet realistischer en selectiever, waarbij mogelijke investeringen steeds worden afgetoetst getoetst met aan de prioriteiten en noden binnen het beleid.

 

Veilig thuis

Veilig thuis - Programma N-VA Leuven 2024

 

 

 

 

 

 

 

Wat kan beter in Leuven?

Leuven scoort wel relatief goed qua onveiligheidsgevoel (5% tegenover 7% in Vlaanderen) maar de criminaliteitsgraad ligt met 12,5 feiten per 100 inwoners het hoogst van alle centrumsteden en dubbel zo hoog dan als gemiddeld in Vlaanderen. 

Het uitgangsleven op en rond de Oude Markt en in de stationsbuurt wordt steeds vaker ontsierd door gewelddadige incidenten. Leuven wordt geplaagd door fietsdiefstallen en overlast.

Camera’s worden in Leuven niet zozeer ingezet voor uw veiligheid, maar als cashkoe (ANPRcamera’s zorgen jaarlijks voor 7 miljoen euro boetes).

De politiepermanentie in het centrum werd afgebouwd waardoor de drempel voor aangifte van criminaliteit aanzienlijk werd verhoogd.
 

Visie N-VA

Met een kordate en doordachte aanpak bezorgen we iedereen een veilig thuis in Leuven.
 

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’
 

  • Uitrol van buurtinformatienetwerken en een vrijwilligerskorps.
  • Opwaardering wijkagent en oprichting wijkoverlastteams.
  • We geven agenten meer ruimte om zich toe te leggen op hun kerntaken en aanwezigheid op straat en minder op administratieve taken.
  • Heropening van een kleine politiepermanentie in het centrum en ruimere openingsuren voor het nieuwe commissariaat aan het station.
  • We zetten ANPR-camera’s opnieuw in voor uw veiligheid, en niet langer als melkoe.
  • Nultolerantie voor geweld op en rond de Oude Markt en in de stationsbuurt, met plaatsverbod voor amokmakers.
  • We pakken fietsdiefstallen efficiënt aan en zorgen voor een hogere pakkans, met o.m. de inzet van lokfietsen.
  • Kordate aanpak van overlast via GAS-boetes en taakstraffen. 

Veilige mobiliteit voor elke weggebruiker

Veilige mobiliteit - N-VA Leuven

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat kan beter in Leuven?

De Leuvenaar ligt wakker van de slechte en onveilige mobiliteit in zijn stad.

Veel voetpaden zijn in slechte staat. Er zijn nauwelijks nog zebrapaden in Leuven. Streekbussen rijden nog steeds massaal en in colonne door het centrum. Voetgangers en fietsers lopen gevaar in het verkeer, vooral ter hoogte van het station.

De autobestuurder wordt weggepest in Leuven. Parkeren werd veel duurder en complexer. Het circulatieplan uit de vorige legislatuur is nog niet verteerd en toch worden dezelfde principes meteen ook toegepast in Kessel-Lo en Korbeek-Lo, zonder echte inspraak en met een ongelijke verdeling van de lasten en de lusten.

Er kwam tijdens deze bestuursperiode wel een schepen van mobiliteit en een mobiliteitsdienst, maar hun wereldvreemd beleid roept heel wat weerstand op.
 

Visie N-VA

Midden in de verkeerschaos in Leuven kiest N-VA resoluut voor werkbare en veilige mobiliteitsoplossingen voor voetgangers, fietsers én openbaar vervoer, weg van het dogmatisch anti-autobeleid.

Minder mobiele en minder kapitaalkrachtige Leuvenaars mogen niet het slachtoffer worden van een ideologische strijd van het stadsbestuur tégen de auto.

Een ‘circulatieplan’ mag niet leiden tot langere én vervuilender trajecten en onbereikbaarheid voor winkels en bezoekers.
 

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’

  • Voor voetgangers komen er een stoepenplan en veilige zebrapaden in plaats van de huidige ‘georganiseerde chaos’, zeker in de school- en stationsomgeving. We zorgen voor vlakke voetpaden vrij van fietsverkeer en gestalde fietsen.
  • Fietsgebruik wordt aangemoedigd via een deelfietsensysteem, gescheiden fietsroutes (ook in de binnenstad) en veilige fietsenstallingen, zowel in het centrum als in de deelgemeenten. We maken van fietshoffelijkheid een belangrijk aandachtspunt, ook fietsers moeten de verkeersregels en andere weggebruikers respecteren.
  • In de historische binnenstad wordt gemotoriseerd verkeer zoveel als mogelijk vermeden. We steunen dus de voetgangerszone in het stadscentrum, al moet de bereikbaarheid voor mindermobielen, senioren en de hersteldiensten hier een pak beter worden.
  • In de wooncentra steunen we de zone 30 met aangepaste weginfrastructuur. In afgelegen verbindingsstraten verkiezen we de aanleg van veilige fietspaden boven de zone 30. 
  • We zorgen voor een nieuw bus-circulatieplan in het centrum. Kleinere elektrische bussen bedienen het centrum vanuit de randparkings en bushaltes op de ring. Een hoogfrequente ringbus zorgt voor overstap op regionaal vervoer met goedkope randparkings met deelfietsen en vlotte verbinding met het stadscentrum. Op de Bond komt er een Bondshuttle. Er rijden geen bussen meer voor het stadhuis. Bij de heraanleg van het Martelarenplein primeert verkeersveiligheid zeker aan het busstation.
  • We promoten autodelen en zorgen voor meer autodeelplaatsen. We ondersteunen elektrisch rijden door de laadpalen van de stad publiek open te stellen en voldoende publieke laadpalen te voorzien in elke woonwijk. Studenten worden gestimuleerd om de randparkings te gebruiken. 

Er is nood aan een globaal mobiliteitsplan, en dit zowel voor het centrum van Leuven als in de deelgemeenten. We zorgen hierbij voor een billijke verdeling van lasten en lusten en inspraak via deelgemeenteraden en buurtcomités.

  • We evalueren het circulatieplan en de knips (Burchtstraat) en zorgen voor minder ANPR-boetes door duidelijkere signalisatie en weginrichting. Zo dringen we de boetetsunami terug die bezoekers aan onze stad afschrikt en ons een negatief imago bezorgt als onbereikbare centrumstad.
  • We behouden de parkeerplaatsen voor bewoners bovengronds, zodat er geen noodzaak is om een dure Bruulparking 2.0 te bouwen. De Vismarkt wordt autoluw met shop & go plaatsen voor de handel en parkeerplaatsen in de bestaande Interleuven-parking.
  • We herbekijken het circulatieplan in Kessel-Lo en Korbeek-Lo op basis van een objectieve evaluatie. We zorgen voor een gelijke verdeling van de lusten en lasten en vermijden ‘pineutstraten’.
  • We gaan participatief te werk bij de nodige mobiliteitsingrepen in Heverlee, met betrokkenheid van de deelgemeenteraad en bestaande actiegroepen (Heverlee Kern). De ring(tram)bus rijdt langs het Arenbergwetenschapspark en niet langs de Celestijnenlaan. 
  • We optimaliseren de fietsinfrastructuur in Wilsele langs de Vunt en de Kolonel Begaultlaan. Een nieuw treinstation is mogelijk achter het zwembad, zoals ook wordt voorgesteld in het regionaal mobiliteitsplan.
  • We behouden het landelijke en dorpskarakter van Wijgmaal. Er komt geen woonuitbreiding zonder een realistisch mobiliteitsplan.

 

Betaalbaar wonen in Leuven

Betaalbaar wonen - N-VA Leuven

 

 

 

 

 

 

 

Wat kan beter in Leuven?

Wonen in Leuven is het duurst van alle Vlaamse centrumsteden. Er zijn in Leuven vooral te weinig gezinswoningen en betaalbare wooneenheden voor alleenstaanden. Steeds meer Leuvenaars gaan dan ook noodgedwongen in andere oorden op zoek naar een betaalbare woning. Deze stadsvlucht treft vooral jonge gezinnen en de middenklasse.

Het huidige stadsbestuur heeft wonen in Leuven vanaf 2019 zo mogelijk nog duurder gemaakt door de onroerende voorheffing te verhogen met 10%. Ook senioren met een klein pensioen betalen deze asociale belasting.

Ook op vlak van kwaliteit en energieprestatie van de woningen scoort Leuven ondermaats, net als voor de toegang tot de sociale woonmarkt, waar Leuven een pijnlijke 299e plaats bekleedt op 300 Vlaamse steden en gemeenten in het grote woonrapport van De Morgen (2022). Toch treedt het Leuvense stadbestuur vandaag slechts schoorvoetend op bij controles op fraude bij sociale huurders, zoals het niet aangeven van eigendommen in binnen- of buitenland.
 

Visie N-VA

De N-VA wil het opnieuw betaalbaar maken om een eigen huis te kopen of huren in Leuven. Om het kostbare sociale weefsel van Leuven te vrijwaren voeren we een actief beleid voor wonen in eigen streek.

We zorgen voor een voldoende groot en divers woonaanbod. Dit is mogelijk door slim om te springen met de resterende ruimte.
 

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’

  • We verlagen de onroerende voorheffing opnieuw met 10% en betalen de onroerende voorheffing terug voor jonge kopers gedurende 3 jaar.
  • We hanteren binding met de stad als criterium voor betaalbaar wonen in eigen streek, zoals bv. 10 jaar wonen in Leuven en kennis van het Nederlands.
  • Hoger bouwen is voor ons mogelijk in woon-werk-wijken buiten het historisch stadscentrum, zoals het industrieterrein Haasrode, de Vaartkom en het Wetenschapspark Leuven Noord.
  • Om het aanbod te verhogen ontwikkelen we Groenveld voor gestapelde (gezins)woningbouw. Dit vergt een aanpassing van het Structuurplan.
  • We passen de algemene bouwverordening aan om kleiner wonen en vernieuwde woonvormen zoals co-housing mogelijk te maken op maat van alleenstaanden.
  • We voorzien 20% betaalbare woningen in grote bouwprojecten voor kopers met een band met Leuven.

N-VA wil de wachtlijsten voor sociale huurders verminderen door strenger te controleren op domiciliefraude, zwartwerk en het niet aangeven van eigendommen in binnen- of buitenland.

  • Met een aangepast lokaal toewijzingsreglement kunnen kandidaat-huurders die een band hebben met Leuven voorrang krijgen bij de toewijzing van een sociale woning en kunnen ook voorwaarden worden opgelegd zoals de kennis van het Nederlands.
  • We verlichten de druk op de sociale huisvestingsmaatschappijen door meer in te zetten op de sociale verhuurkantoren, huursubsidies en budgethuurwoningen. N-VA streeft naar 10% sociale woningen in 2030. We werken regionaal samen met de buurgemeenten voor het bouwen van sociale woningen op goedkopere bouwgronden.
  • Met meer controles en strengere sancties voeren we de strijd op tegen verkrotting en illegale (over)bewoning, ook van studentenkamers. 
  • We verhogen het budget voor het sociaal beheersrecht van € 100.000 per jaar naar € 1 miljoen om verkrotte panden in tijdelijk beheer te nemen (energetisch) te renoveren en sociaal te verhuren.
  • Vanuit het principe van ‘Housing First’ zorgen we voor een zeker dak boven het hoofd van daklozen.
  • De stad Leuven voorziet premies bij het energiezuinig maken van uw eigen woning, maar er werden in 2022 slechts 177 premies goedgekeurd. Dit moet ambitieuzer willen we de ondermaatse energieprestatie van de Leuvense woningen verbeteren.
  • N-VA pleit voor een woonwinkel waar Leuvenaars terecht kunnen met al hun vragen over wonen, van technische vragen over duurzaamheid en premies tot en met de zoektocht naar vastgoed.

 

Samenleven in Leuven

Samenleven - N-VA Leuven

Wat kan beter in Leuven?

Uit de stadsmonitor (2023) blijkt dat de tevredenheid over kinderopvang in Leuven met slechts 50% ruim onder het gemiddelde van de centrumsteden ligt. Ook de tevredenheid van de Leuvense senioren over het aanbod van activiteiten ligt relatief laag met slechts 40%.

In Leuven wonen maar liefst 154 verschillende nationaliteiten. Ongeveer 22% van de Leuvense bevolking had in 2024 een andere nationaliteit, waarvan 9% uit andere lidstaten van de Europese Unie en 13% van elders uit de wereld.

In het secundair onderwijs in Leuven heeft bijna 23% van de kinderen een andere thuistaal dan Nederlands, leerlingen in het lager onderwijs zelfs meer dan 31%. 14% van de leerlingen verlaat het secundair onderwijs in Leuven zonder diploma, met als belangrijkste risicofactor het niet spreken van Nederlands thuis.

Volgens de stadsmonitor staat in 2023 meer dan 54% van de Leuvenaars positief tegenover diversiteit. Daarmee is Leuven de meest tolerante centrumstad van Vlaanderen. Om dat zo te houden is er nood aan een sterk inburgerings- en integratiebeleid in Leuven. We stellen ons gastvrij op, maar niet naïef: inburgering mag niet vrijblijvend zijn. 

Leuven is een rijke stad, maar kent ook een toenemend probleem van kansarmoede bij zowel ‘oude’ als nieuwe Leuvenaars, een probleem dat niet steeds zichtbaar is of (h)erkend wordt. Het onderwijs en de sociale dienstverlening van o.m. OCMW doen hun uiterste best om de extra uitdagingen op te vangen, maar slagen daar vaak niet in omwille van de aanhoudende hoge nieuwe instroom van kansarmen. Het stadsbestuur voert een onvoldoende activerend beleid met onvoldoende aandacht voor rechten én plichten en onvoldoende prioriteit voor de kennis van het Nederlands.

Ondanks het feit dat deze legislatuur dierenwelzijn wat centraler is komen te staan in Leuven, blijft er heel wat werk aan de winkel. Er werden acties ondernomen, maar dit lijken vooral eenmalige initiatieven te zijn en niets duurzaam. Als er geen financiering wordt voorzien door het Vlaams of provinciaal niveau, is de interesse van de stad snel weg. 
 

Visie N-VA

Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit, maar kiezen we voor inclusie. Een stad waarin meer burgers zich engageren voor elkaar is een gelukkigere en weerbaardere gemeenschap. Daarom moeten we de drempels tot deelname aan het gemeenschapsleven verlagen. 

Het sociaal beleid moet kwetsbaren helpen maar tegelijk stimuleren om zoveel mogelijk zelf te participeren. Voor zij die kunnen werken, biedt een job de beste garantie op een structurele uitweg uit armoede.

N-VA gelooft in een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten, maar ook zijn plichten vervult. Kennis van het Nederlands als gemeenschappelijke taal is daarbij essentieel. 

Zich inburgeren en integreren in een samenleving is veel méér dan zich ergens komen vestigen. Het is deelnemen aan de maatschappij, bijdragen aan het sociale weefsel, de taal leren spreken en vertrouwd raken met de plaatselijke gewoontes. De stad moet dit niet allemaal zelf proberen te doen. We geloven in co-creatie met middenveldorganisaties die expertise hebben in het sociaal beleid in Leuven (bv. Ruimtevaart, Buurtwerk ‘t Lampeke, de Wissel, CAW…) en de participatie van doelgroepen.

Personen met een beperking vragen niet om een ‘apart’ beleid. De N-VA kiest daarom voor een inclusief beleid, met aandacht voor de specifieke noden van burgers met een handicap binnen elk beleidsdomein.

Het verenigingsleven speelt voor N-VA een cruciale rol in het versterken van het sociale weefsel. Vrijwilligers verdienen het volste respect en ondersteuning. Meerdere van onze kandidaten zijn trouwens actief in het Leuvense verenigingsleven.
 

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’
 

Een warme en gezonde gemeenschap, een plek voor iedereen

  • We voorzien voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang met een divers aanbod van gezinsopvang en groepsopvang (onthaalouders, mini-crèches, grote opvanginitiatieven). We kijken hiervoor in eerste instantie naar de bestaande aanbieders, eerder dan dit als stad zelf te organiseren zoals de laatste jaren steeds meer het geval was.
  • We zorgen voor een voldoende en toegankelijk aanbod aan eerstelijnszorg met één centraal informatiepunt, want een kat vindt haar jongen niet meer terug in het kluwen van aanbieders, zorgoplossingen en premies. Voor senioren voeren we de Gele Doos in. In de gele doos bewaar je belangrijke medische gegevens zoals je medicatieschema.
  • We zetten versterkt in op preventie en sensibilisering via bijvoorbeeld de mammobiel, bloeddonatie, orgaandonatie, darmkankerscreening, stoppen met roken, …

Armoede structureel aanpakken

  • De N-VA pleit voor een gezond evenwicht tussen rechten en plichten voor werkzoekenden. Tegenover het recht om een uitkering te ontvangen, staat de plicht van de betrokken werkzoekenden om een positief gevolg te geven aan een passende jobaanbieding of een aanbod om een opleiding te volgen.
  • Voldoende kennis van de Nederlandse taal is een vereiste voor een succesvolle intrede in de arbeidsmarkt. We stimuleren werkgevers om in te stappen in taalstages op de werkvloer.
  • Werken moet lonen. In deze actieve benadering past ook een lokaal actieplan om de sociale (uitkerings-) fraude aan te pakken via een toetsing van de werkbereidheid (door VDAB en OCMW) en een controle van hun domicilie en gezinstoestand (door de lokale politie).
  • Financiële steun wordt vanuit het OCMW steeds gekoppeld aan een aanklampende opvolging door de maatschappelijk werker. We zetten ook in op gemeenschapsdienst voor personen met een leefloon (bv. sneeuwtelefoon, gemeenschapsdienst bij stadsdiensten of verenigingen, …).
  • We hanteren een preventieve aanpak om een schuldproblematiek te voorkomen. Zo werken we bv. actief aan de financiële geletterdheid van jongeren. 
  • Leuven voorziet voldoende slaapplaatsen en noodopvang voor daklozen in samenwerking met organisaties als het CAW en leidt hen toe naar laagdrempelige medische zorg.
  • We onderzoeken de mogelijkheden van inzameling en verwerking van kwaliteitsvolle voedseloverschotten in onze stad, in samenwerking met lokale organisaties. 

Inclusie voor inwoners met een beperking

  • We streven naar integrale toegankelijkheid. Dit betekent dat alle voorzieningen (gebouwen, diensten, speelpleinen, …) effectief bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen, ook voor personen met een beperking.
  • We bieden mantelzorgers advies, informatie en voorlichting rond vragen over thuiszorg en psychosociale ondersteuning. We bieden hen ook financiële steun via een mantelzorgpremie.
  • We maken langer thuis wonen mogelijk o.m. door te voorzien in buurtvervoer en een verdere ondersteuning van Leuven Minder Mobiel.
  • De parkeerkaart voor zorgverstrekkers bieden we gratis aan.

Een sterk inburgerings- en integratiebeleid voor nieuwe Leuvenaars

  • We zetten actief in op de kennis van het Nederlands als dé sleutel tot integratie. Hiervoor worden diverse laagdrempelige initiatieven opgezet, zoals babbelcafés, huiswerkbegeleiding, ontmoetingsplekken, buddywerking, …
  • N-VA wil vrijwillige inburgeringscoaches inschakelen die nieuwkomers extra ondersteuning bieden bij het leren van Nederlands en het vertrouwd raken met onze samenleving. Tegelijk leren mensen van verschillende culturen elkaar kennen en respecteren. 
  • We willen nieuwkomers maximaal laten instromen in het lokale verenigingsleven. Zo zijn bv. sportverenigingen en buitenschoolse activiteiten prima instrumenten om integratie en sociale mobiliteit te verhogen. 
  • N-VA vraagt een correcte toepassing van de wet: dus enkel die nieuwkomers inschrijven die aan alle criteria voldoen en van wie een woonplaatscontrole effectief plaatsvond. Domicilie-, identiteits-, fiscale of sociale fraude worden opgespoord en bestraft. 
  • Als een nieuwkomer het inburgeringsattest behaalt, verdient deze onze erkenning. We vieren dit samen met alle nieuwkomers die in een bepaalde periode het attest hebben behaald.
  • Integratie betekent ook emancipatie. N-VA wil daarom dat er bij de integratie-initiatieven bijzondere aandacht blijft gaan naar de integratie van vrouwen en meisjes
  • We stellen vast dat de aanvaarding van holebi’s nog moeilijk ligt bij bepaalde groepen in onze samenleving. De Leuvense integratie-initiatieven moeten hier de nodige aandacht aan besteden. Tegen holebi-geweld wordt streng opgetreden. 
  • Het feest van de Vlaamse gemeenschap wordt gevierd als een echt volksfeest voor oude én nieuwe Leuvenaars. Die dag zetten we onze Leuvense verenigingen in de kijker. We tonen respect voor Leuvense, Vlaamse en Europese vlaggen en symbolen.

Vrije tijd en verenigingen

  • Op de webstek van de stad Leuven brengen we een actueel overzicht van de Leuvense verenigingen die vaak onvoldoende bekend zijn bij het brede publiek.
  • We stimuleren co-creatie en co-beheer met burgers en verenigingen.
  • Sterke buurten en wijken zijn de basis van een gelukkige lokale gemeenschap. We stimuleren daarom wijk-, buurt- en straatfeesten

Gedeelde identiteit en actieve participatie

  • We begeleiden kwetsbare groepen naar reguliere organisaties in onze samenleving.
  • We hebben oog voor de betaalbaarheid van participatie. We verlagen de financiële drempels voor zij die daar het meest nood aan hebben.
  • Onthaalduo’s verwelkomen nieuwe buren in de straat met een bezoekje en een informatiepakket. Iedereen kan zich kandidaat stellen om in zijn eigen straat in te staan voor deze warme ontvangst.

Jeugd en studentenbeleid

  • We ondersteunen vrijwilligers en jeugdverenigingen via infrastructuur (lokalen, opslagplaatsen, …), logistieke steun (spelmateriaal, tenten, vervoer, …) en opleiding en informatie over het verantwoordelijk begeleiden en coachen van jongeren.
  • We kiezen voor veilige en bereikbare buurtscholen die ook na de schooluren openstaan voor allerlei jeugdactiviteiten.
  • We voorzien een uitleendienst voor sportkleren. Dit kan centraal of per sportclub georganiseerd worden.
  • Jong, creatief en artistiek talent moet in onze lokale gemeenschap kunnen rekenen op kwaliteitsvolle infrastructuur en logistieke steun via lokale start-upateliers. 
  • We pleiten voor een volwaardige studentenadviesraad zoals in Gent en Antwerpen.
  • We zetten volop in op drugspreventie, onder meer door (experimenterende) jongeren en hun omgeving intensief te begeleiden.
  • We ijveren voor een fuifzaal op een plek met de minste overlast, met name onder de nieuwe Podiumkunstenzaal op de Oude Stelplaats van De Lijn.

Een actief seniorenbeleid

  • Via een ouderenbehoeftenonderzoek bevraagt de stad ouderen over het aanbod en de drempels om te participeren. Lacunes in het recreatief aanbod worden aangevuld, bij voorkeur in samenwerking met lokale organisaties.
  • We informeren senioren over de mogelijkheden om aan vrijwilligerswerk te doen binnen de gemeente via de overkoepelende webstek over vrijwilligerswerk van de stad Leuven.
  • Ook burenhulp, zoals kleine boodschappen, hulp bij administratie, … wordt gefaciliteerd.
  • Mobiliteit is voor senioren soms letterlijk van levensbelang. We voorzien een bankenplan en een stoepenplan met goede voet- en zebrapaden.
  • We zorgen voor een tijdige detectie, een meldpunt en ondersteuning van ouderen die dreigen te vereenzamen of sociaal geïsoleerd raken.
  • We willen senioren aanmoedigen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, met de nodige zorg. Daarnaast voorzien we woonzorgcentra die betaalbaar en toegankelijk zijn, en waar ouderen zich thuis voelen. Deze centra zijn ingebed in ons sociaal weefsel en zijn bij voorkeur flexibel inzetbaar zodat ze ook voor andere doeleinden kunnen dienen.

Een kwalitatief sportbeleid voor iedereen

  • Vanuit het nieuwe concept ‘Leuven Beweeg(t)!’ organiseren we op regelmatige tijdstippen laagdrempelige sportactiviteiten onder deskundige begeleiding, zoals ‘Leuven Loopt’, ‘Leuven Fietst’ en ‘Leuven Fit’. Hierbij ligt het accent op het collectieve en bewegen, niet meteen op presteren.
  • Leuven promoot zich als een echte sportstad. Leuvense clubs en topsporters worden gesteund in hun ambities om sport op het hoogste niveau aan te bieden. Ook willen we jaarlijks nationale en regionale kampioenschappen in grote en kleine sporten naar onze stad halen. We hanteren een evenwicht in investeringen in grote en dure éénmalige evenementen naast recurrente activiteiten.
  • Om ervoor te zorgen dat ook kansarme kinderen aan sport kunnen doen richt de stad een jeugdsportfonds op. Dit fonds wordt gesteund door lokale mecenassen, ondernemers, handel en bedrijven. Ook de stad zelf zal een jaarlijkse bijdrage doen.
  • Het voorzien van voldoende en goede sportinfrastructuur is een kerntaak van de lokale overheid. Hiervoor is samenwerking aangewezen met scholen, de universiteit en omliggende gemeenten.
  • Er is een tekort aan zwemwater in Leuven. N-VA Leuven heeft een uitgewerkt en doorgerekend plan voor een nieuw 50 meter zwembad, ter vervanging van het zwembad in Kessel-Lo, waar zowel topsporters als recreatieve sporter zich thuis kunnen voelen. We ijveren voor een zwemvijver in het Provinciaal domein. Daarnaast is er nood aan uitbreiding van de capaciteit voor balsporten.
  • We hebben ook aandacht voor nieuwe sportvormen. Denk aan een verlichte Finse piste, skateterreinen, … of simpelweg het sport- en beweegvriendelijk inrichten van de openbare ruimte. Pleinen en publieke ruimtes kunnen ook beter benut worden om sport te promoten zonder dat dat een grote financiële inspanning vraagt. Bv. basketringen plaatsen en lijnen aanbrengen, calisthenics toestellen plaatsen, … kent een geringe kostprijs, maar brengt sport tot in het straatbeeld. En zien sporten, doet sporten!

Dierenwelzijn

  • Het mooipraten en talmen van het stadsbestuur heeft lang genoeg geduurd. Leuven moet een écht dierenasiel krijgen als veilige thuishaven voor tamme katten en honden die gevonden zijn of waar men afstand van wil doen.
  • Zwerfkat in Leuven vzw blijft bevoegd voor de Leuvense zwerfkatten. De samenwerking met Animal Rescue Service vzw voor het redden van wilde dieren en vogels wordt verder uitgebouwd.
  • Er komen meer sensibilisering en stimulansen voor de sterilisatie en castratie van katten, chippen, … via periodieke informatiecampagnes en uitleg op scholen. 
  • Een viervoeter en zijn baasje moeten zich welkom voelen in de stad. Dit kan door meer faciliteiten voor honden te voorzien, zoals bv. hondenweides, uitlaatstrookjes, drinkpalen, een hondenspeeltuin en een zwemvijver voor honden. 
  • Door het plaatsen van poeppalen op strategische plaatsen, ook buiten de hondenloopweides, stimuleren we op een positieve manier dat baasjes het vuil na hun hond opruimen.

 

Een bruisende stad voor ondernemen en toerisme

Bruisende stad - N-VA Leuven

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat kan Beter in Leuven?

Wie regelmatig in het centrum van Leuven rondloopt kan er moeilijk naast kijken: op 10 jaar tijd is het aantal winkels in Leuven met meer dan 200 verminderd. 

Met een toenemend aantal nachtwinkels, telefoonwinkels en andere imago-verlagende winkels riskeren we in Leuven een verloedering van de stadskern.

De stad heeft met de universiteit, IMEC, het universitair ziekenhuis en enkele internationaal gerenommeerde bedrijven sterke troeven in huis voor ondernemen en innovatie, maar speelt die onvoldoende uit als centrumstad in een innovatie-regio.
 

Visie N-VA

N-VA draagt het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen wie wil ondernemen en bieden het lokaal ondernemerschap maximale kansen, van de kruidenier om de hoek tot de grote onderneming op een bedrijventerrein.

Onze visie omvat drie pijlers

  1. We creëren een ondernemersvriendelijke stad met een vereenvoudigd vergunningenbeleid en voldoende locaties voor starters in de buurt van kenniscentra. Leuven neemt haar rol op als centrumstad in een innovatie-regio.
  2. We maken van Leuven opnieuw een aantrekkelijke handelskern met een divers en kwaliteitsvol aanbod aan handel, horeca en diensten. 
  3. Om het toerisme verder uit te bouwen zetten we in op de twee troeven waarvoor Leuven wereldfaam geniet: als slimste stad met onze topuniversiteit en als bierstad met rijke geschiedenis én hoofdzetel van het grootste brouwconcern ter wereld.


Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’


Ondernemersvriendelijke stad

  • Vergunningen worden vlot en transparant verwerkt met een kortere beslissingstermijn. We brengen de aanvraagtijd voor uitzonderlijke toegang (voor bv. voor herstellingsdiensten) terug naar één dag.
  • Leuven neemt zijn rol op als centrumstad in een innovatie-regio.
  • We zorgen voor meer samenspraak met ondernemers en handelaars en ontwikkelen voor hen een belasting- en premiezoeker.
  • Eén KMO-ambtenaar gidst ondernemers doorheen hun hele administratieve traject.
  • We creëren dynamische broedplekken en een ’makersruimte’ voor jonge starters op een centrale plek in Leuven. 
  • Er komt een parkeerkaart voor hersteldiensten.

Aantrekkelijke handelskern

  • N-VA kiest voor een bereikbare stad met 1 uur gratis parkeren ondergronds en voorstadsparkings met pendelbusjes.
  • N-VA kiest voor duidelijke winkelroutes en -zones waar naast de grote winkelketens ook plaats is voor nichespelers zoals ambachtslieden en boetiekjes. 
  • We gaan verschraling en versnippering van het winkelaanbod tegen en willen bestaande handelspanden geen andere invulling zien krijgen, zoals bewoning of kantoor. 
  • We zetten in op actieve prospectie en startercontracten voor kwaliteitsvolle handelszaken.
  • We roepen Wonen boven winkels terug in het leven om zo de aantrekkelijkheid en sociale controle in de winkelstraten te verhogen. Ook maakwinkels kunnen leegstand tegengaan. 
  • N-VA wil een duidelijke reglementering en versterkt toezicht op de vestiging van nachtwinkels, telefoonwinkels, en andere imago-verlagende winkels in de stadskern. 
  • In samenspraak met onze ondernemers ontwikkelen we een kwaliteitslabel voor de Leuvense Horeca, met aandacht voor toegankelijke en gezinsvriendelijke horecazaken. 

Toerisme in Leuven vanuit onze unieke troeven als slimste stad en bierstad

  • We bouwen een bierbelevingscentrum uit in Leuven en brengen zo onze rijke biergeschiedenis tot leven.
  • We bieden thema-routes aan en werken toeristische arrangementen uit in samenwerking met lokale toeristische actoren met bier en universiteit als gouden draad. 
  • We ondersteunen de organisatie van periodieke streekmarkten en bieden een overzicht van alle streek- en hoeveproducten uit de bredere regio. 
  • We stimuleren de kwaliteitsverbetering van het bestaand toeristisch logiesaanbod. 
  • We zijn verheugd met de oprichting van het Nationaal Park Brabantse Wouden, een N-VA programmapunt uit 2018. We zetten verder in op de uitbouw van dit park en de poortfunctie voor Leuven, samen met betrokken gemeenten en partners. Hierbij komen ook de troeven van de deelgemeenten aan bod zoals bossen, natuurgebieden, abdijen, provinciaal domein, … om zo het fiets- natuur- en cultuurtoerisme nog te versterken. 
  • We spelen de nabijheid van Brussel en de snelle en frequente verbinding met de luchthaven van Zaventem uit als troeven in de internationale promotie van zakentoerisme. Ons voorstel van nieuwe podiumkunstenzaal mét grote congresruimte in de voormalige stelplaats van De Lijn voorziet hiervoor de nodige extra infrastructuur.

 

Een verstandig groene stad

Een verstandig groene stad - N-VA Leuven

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat kan beter in Leuven?

De voorbije twee legislaturen was het bestuur vooral sterk in slogans, mooie plaatjes en beloftes.  De resultaten zijn echter bedroevend. De eigen klimaatdoelstellingen werden niet gehaald, maar toch worden de beloftes steeds verder opgevoerd.

Het bestuur van Leuven richt zich te veel op de reeds overtuigden. Alle Leuvenaars betrekken in stapjes voorwaarts en goed gedrag belonen, is beter dan de boze groene vinger opheffen en bestraffen. Het groene dogmatische beleid schrikt veel mensen af en leidt toe een nodeloze polarisatie onder de bevolking.
 

Visie N-VA

In een lange traditie die teruggaat op de Volksunie is de Leuvense N-VA bekommerd om milieu en natuur.

Wij staan hierbij voor een realistisch groene aanpak. Voor energie-efficiëntie en slimme mobiliteit heb je input nodig van experten, investeringen en een draagvlak dat breder is dan de reeds overtuigden. Als ecomodernisten zijn we pro kernenergie en genetisch gewijzigde planten (’GGO’s’) die aan onze kennisinstellingen volop moeten worden ontwikkeld.

Als pragmatische partij hechten we belang aan waar te maken wat we beloven en voeren we beleid met gezond verstand. Resultaten zijn voor ons belangrijker dan loze beloften. In onze visie geeft de stad zelf eerst het goede voorbeeld en beloont ze haar burgers in plaats van te bestraffen.
 

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’

 
  • Met hulp van onafhankelijke experten maken we een haalbaar en betaalbaar plan om de CO2 uitstoot in Leuven effectief te reduceren, waarbij de stad zelf het goede voorbeeld geeft. De vooruitgang wordt jaarlijks visueel voorgesteld met een CO2 klok aan het stadskantoor om de betrokkenheid van de Leuvenaar te vergroten. 
  • In een integraal waterbeleid zetten we maximaal in op het vasthouden van hemelwater door groendaken, op hergebruik van regenwater en op waterbesparing in de eigen gebouwen en het openbaar domein. 
  • We investeren in een duurzaam rioleringsstelsel. We maken eindelijk werk van een propere Voer en Vaartkom. 
  • Ontharding en vergroening gebeurt in samenspraak met alle bewoners en mag geen excuus zijn voor het onnodig wegnemen van parkeerplaatsen of voetpaden. 
  • De stad geeft het goede voorbeeld en voert een efficiënt en zuinig energiebeleid
  • We evalueren de mogelijkheden van ‘groene’ warmte: warmtenetten met restwarmte uit de industrie, maar ook warmtepompen, lokale biomassa, … We inventariseren potentiële locaties voor wind-, zonne- en waterenergie en stimuleren burgers en bedrijven om te
  • investeren in zowel private als collectieve projecten. 
  • We zoeken naar geschikte locaties voor volkstuintjes waar inwoners hun eigen voedsel kunnen kweken. 
  • De afvalproblematiek moet aan de bron aangepakt worden via preventie en het maximaal inzetten op hergebruik en recyclage. 
  • We zorgen voor een actieve handhaving van sluikstorten, met een strenge aanpak van de overtreders en mobiele of vaste camera’s op probleemplaatsen. 
  • We ondersteunen landbouwers bij erosiebestrijding, ecologisch bermbeheer, het inrichten van kleine landschapselementen en maatregelen voor biodiversiteit. We zetten OCMW-gronden in voor de lokale voedselproductie. 
  • We maken plaats voor stadslandbouw, met de Abdij van ’t Park als goed voorbeeld.
  • We investeren in de aankoop van bos of natuur, en werken hiervoor samen met milieu-, natuur- en buurtverenigingen volgens het principe van co-beheer. We zien hiervoor opportuniteiten in de verschillende abdijdomeinen, de Kartuizerij en de Hertogensite.
  • We inventariseren en beschermen alle waardevolle bomen en planten 10.000 extra bomen in Leuven tegen 2030. We herwaarderen de Leuvense parken. 
  • We zetten subsidies doelmatig in voor meer biodiversiteit: kleine landschapselementen, natuurtuinen, hoogstamboomgaarden, groenzones met inheemse beplanting in verkavelingen, nestmogelijkheden, etc. 
  • We voeren een consequent bijenbeleid. De stadsimker geeft advies bij bomenkap en beplanting van groenzones. 
  • We actualiseren de Biologische Waarderingskaart (BWK) en herwaarderen het statuut ervan in stadsontwikkelingsprojecten. Een nieuwe kwaliteitskamer voor stadsontwikkeling zal de BWK opnemen in de kwaliteitsbeoordeling. Milieu en milieuhinder worden een beoordelingspunt in stads- en gebiedsontwikkeling.

 

Kennis- en cultuurstad met wereldfaam

Kennis- en cultuurstad met wereldfaam

 

 

 

 

 

 

 

 

Kennis- en cultuurstad - N-VA Leuven

Met een hoge concentratie van onderwijsinstellingen en door kennis gedreven ondernemingen bevindt Leuven zich in een unieke positie met wereldfaam. 

In de praktijk zijn Leuven als centrumstad en Leuven als universiteitsstad echter vaak twee afzonderlijke entiteiten  die toevallig hetzelfde grondgebied delen, maar met een beperkte band en samenwerking.
 

Visie N-VA

De hoge concentratie van onderwijs- en kennisinstellingen vormt een bijzondere troef van Leuven. N-VA Leuven wil deze troef de komende jaren sterker uitspelen, waardoor de stad en de onderwijsen kennisinstellingen elkaar verder kunnen versterken.

Cultuur brengt mensen samen en draagt bij tot hun verbondenheid. N-VA vindt dat Leuven haar cultuuraanbod verder moet verbreden ook voor het publiek in de deelgemeenten, de lokale verenigingen en de doorsnee Leuvenaar.

Het internationale karakter van Leuven mag geen afbraak doen aan onze eigen identiteit. We mogen die trots uitdragen. We mogen meer op onze strepen staan wat het Nederlandstalig karakter van onze stad betreft en onze Vlaamse en Leuvense tradities koesteren.
 

Voorstellen N-VA-programma ‘Leuven terug op koers’
 

Basis- en secundair onderwijs van hoge kwaliteit

  • N-VA vraagt meer aandacht voor het Nederlands in het onderwijs. Leerkrachten moeten kunnen focussen op hun kerntaak van lesgeven. Volgens N-VA kan de stad hiervoor een faciliterende en ontzorgende rol opnemen, o.m. door in te zetten op sport en cultuur, het gebruik van het Nederlands door de ouders te stimuleren, het proces van de inschrijvingen in goede banen te leiden en te voorzien in een ketenaanpak voor jongeren die kampen met problemen.
  • Eenheidsworst is niet wenselijk voor het Leuvense secundair onderwijs. N-VA is gekant tegen een brede eerste graad in het secundair onderwijs waarbij scholieren moeten ’proeven’ van verschillende vakken, ook al is dit ver van hun leefwereld en capaciteiten en krijgt excellentie hierbij weinig plaats. Ook de domeinscholen waar leerlingen die sterk zijn in wetenschappen, gescheiden worden van scholieren die sterk zijn in techniek, zorg, kunst, humane wetenschappen of talen is volgens N-VA geen goede insteek.
  • N-VA kiest maximaal voor het concept van de ‘brede school’ waarbij op onderwijssites ook in andere functies wordt voorzien zoals kinderopvang, sport en cultuur, enz.

De slimste stad van Vlaanderen

  • Als slimste stad van Vlaanderen kan Leuven als proeftuin dienen voor het testen van nieuwe technologie van onze kennisinstellingen vooraleer ze op de markt komt. 
  • De viering van 600 jaar universiteit kan in 2025 het scharniermoment zijn om stad en universiteit nog beter te laten samenwerken. Zo heeft N-VA Leuven voorgesteld om de universitaire collecties permanent te ontsluiten voor Leuvenaars én toeristen. 
  • N-VA Leuven pleit ook voor een versterkte samenwerking tussen bedrijven en kmo’s enerzijds en secundaire en hogere onderwijsinstellingen anderzijds. Dit kan door het aanbieden van stageplaatsen door bedrijven of door de organisatie van bedrijfsbezoeken voor scholieren en studenten.

Een toekomst voor ons erfgoed

  • De samenwerking met erfgoedverenigingen wordt versterkt op basis van co-beheer.
  • Samen met de Leuvense erfgoedverenigingen stellen we ons vragen bij het ontwerp, de invulling en hoge kostprijs van de renovatie van het stadhuis. Het stadhuis moet voor N-VA het hart blijven van de lokale democratie en de plaats waar de geschiedenis van de stad wordt uitgelegd. 
  • Via een herziening van de stedelijke erfgoedverordening voorzien we financiële stimuli voor lokaal belangrijk erfgoed dat niet in aanmerking komt voor Vlaamse subsidies of andere financiële steun, zoals bv. waardevolle interieurs of waardevolle bomen.
  • Lokale tradities, gebruiken en volkssporten zijn de moeite waard om in stand te houden en tegelijkertijd te laten evolueren, zoals bv. de Mannen van het jaar, het Leuvens dialect en de reuzencultuur.

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid dicht bij de mensen

Het sociaal-cultureel verenigingsleven verdient betere ondersteuning op vlak van infrastructuur, logistiek, promotie van activiteiten, ...

In de volgende legislatuur komen o.m. volgende stadsbrede projecten op de agenda:

  • Met de universiteit als trekker: herdenking van 600 jaar universiteit in 2025;
  • In 2025 vieren we 900 jaar Abdij van Vlierbeek;
  • In 2028 herdenken we 60 jaar Leuven Vlaams;
  • Met Parcum als trekker: 900 jaar Abdij van Park in 2029.

De dienstverlening van de bibliotheek wordt verder geoptimaliseerd als ontmoetingsplaats om te studeren, lezen, debatteren, cursussen te volgen, tentoonstellingen te bezichtigen, … Waar nodig worden de openingsuren uitgebreid.

  • We bevorderen de leescultuur ook buiten de bibliotheken met de boekenweek ‘Druk in Leuven’ en een zondagse boekenmarkt in het centrum. We leggen nadruk op het Nederlands en leesplezier. 
  • Er is een evaluatie nodig van de programmatie door 30CC, het aanbod voor senioren en het ticketing/boekingssysteem. De programmatie wordt door velen als te elitair beschouwd. 
  • We benadrukken het belang van de Vlaamse amateurkunsten en volkstradities. Onze fanfares, harmonieën, koren, dansgroepen, amateurtoneel, … staan al vele decennia in het hart van de cultuurbeleving van vele burgers. 
  • N-VA vraagt een gemeenschapscentrum in elke deelgemeente, voldoende ruimte voor verenigingen en een beter reserveringssysteem. 

Deze gemeenschapscentra kunnen bv. in een herbestemd kerkgebouw of deelgemeentehuis, waar verenigingen goedkoop vergaderruimtes en polyvalente ontmoetings-, en repetitieruimtes kunnen gebruiken: 

  • Centrum: Romaanse poort
  • Kessel-lo: Heuvelhof of Oud Koetshuis
  • Heverlee: locatie oud gemeentehuis
  • Wilsele Dorp: Sportschuur of Abdij Keizersberg mits goede ontsluiting
  • Wijgmaal: voormalige jongensschool
  • Wilsele-Putkapel: Gemeenschapscentrum Bosstraat

N-VA steunt de bouw van een nieuwe Podiumkunstenzaal, inclusief een ondergrondse fuifzaal en een congrescentrum, en blijft als locatie voor de oude stelplaats van De Lijn kiezen:

  • Volgens het huidige stadsbestuur heeft Leuven nood aan een nieuwe podiumkunstenzaal voor hedendaagse en grootschalige producties. Er ontbreekt echter nog steeds een businessplan dat de nood aantoont voor de voorgestelde capaciteit (1.000 en 400 bezoekers) en dat de financiering voor bouw en exploitatie via publieke of publiek-private samenwerking voldoende onderbouwt. 
  • Ook experten stellen vragen over de (financiële en programmatorische) haalbaarheid van het huidige project op de Hertogensite. Een podiumkunstenzaal in de smalle, historische Brusselsestraat zou de autoluwe doelstellingen voor Leuven ook teniet doen. 
  • De oude stelplaats van De Lijn, vlakbij het station, leent zich daar volgens N-VA veel beter toe, wegens beter bereikbaar, meer parkeergelegenheid, geen overlast voor de buurt en geen verkeersinfarct. Dit was ook de plek die werd voorgesteld door de Cultuurraad.
  • Tegelijk kunnen we voor de Leuvense jeugd ondergronds de gedroomde fuifzaal bouwen met een totale oppervlakte tussen de 6.000 en 10.000 m². Op die plek kunnen ook grote congressen worden georganiseerd wat kan bijdragen tot een beter exploitatieplan.
  • Aangezien voor een podiumkunstenzaal ook financiering vanuit Vlaanderen vereist is, lijkt het ons billijk vooraf een externe evaluatie te vragen van het businessplan. Deze externe evaluatie kan uitsluitsel geven over de meest geschikte locatie. 
  • Indien na rijp beraad wordt geopteerd om zoals voorgesteld door N-VA op de stelplaats van de Lijn een kunsten- en congrescentrum mét fuifzaal te bouwen, wordt de Brusselsestraat opnieuw een levendige winkelstraat, met winkels aan weerskanten van de straat, en op de plek van het oude ziekenhuis een nieuwe publieke functie. We denken bijvoorbeeld aan een nieuw conservatorium. Het park kan dan meteen fungeren voor openluchtconcerten zoals in buitenlandse hoofdsteden. Dit alles zal de benedenstad doen heropleven.

Leuven in de wereld

Als vierde grootste centrumstad mag Leuven meer ambitie tonen. Voor N-VA betekent de rol opnemen van provinciehoofdstad, centrumstad en trekker van de regio en wereldstad: 

  • Een goede relatie en overleg met andere overheden met het oog op samenwerking, kennisdeling, realisatie van projecten en standpuntbepaling tegenover Vlaamse, Belgisch en Europese initiatieven.
  • De trekker zijn van de samenwerking tussen alle gemeenten en steden in de regio om de uitdagingen op regionaal niveau aan te pakken, zoals bv. de verkeersinfarcten op de E40, de E314 en de gewestwegen, het openbaar vervoer in de vervoersregio, het Nationaal Park, ...
  • Ambitie tonen als slimste stad in Vlaanderen en actief op zoek gaan naar internationale samenwerking en evenementen. In dit verband steunen we de kandidatuur van Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030, onder voorwaarde van financiële transparantie en haalbaarheid en brede participatie door alle Leuvenaars. 
  • Een blijvende herdenking organiseren aan de gedeeltelijke verwoesting in de Eerste Wereldoorlog die Leuven levend houdt als vredesstad.